Tuesday 5 March 2013

Destinasi Sebulan :)

Assalamualaikum W.B.T  :) 

Hi! Bertandang semula saya ke laman sesawang bagi berkongsi serba sedikit kehidupan saya sepanjang awal tahun 2013. Alhamdulilah, masih diberi peluang oleh Allah S.W.T menyedut udara segar dan juga memberi peluang untuk terus hidup di muka bumiNYA ini. Tiada bayaran bagi menggunakan hidung untuk menghidu dan tangan untuk menyuap nasi ke mulut. Seharusnya kita bersyukur dengan nikmat dan rahmat Allah S.W.T berikan.
Hampir sebulan UKRIDArian pulang ke Malaysia, kini tiba masa untuk kita berpisah sementara. MANIPALian sudah pulang ke Negara sementara, kini masa untuk lambaian ukhwah kepada UKRIDArian. Jom flashback apa yang terjadi sepanjang mereka pulang ke Malaysia.


Kuala Lumpur – Melaka – Kluang – Kuala Lumpur 

Perjalanan yang tidak pernah dirancang. Hanya dalam masa satu hari boleh menjelajah sebegini rupa. Bertolak dari Kuala Lumpur 10.00 pagi dengan menggunakan pengangkutan Ekspress tiba di Tol Ayer Keroh berjalan kaki lebih kurang 2 hingga 3 kilometer semata-mata mencari tandas awam. Dijemput oleh pak cik Shazwan dan kemudian terus ke Bemban. Melihat WLB tersenggam indah di hadapan rumah pak ciknya, membuatkan senyumnya lebar sehingga ke telinga. Tanpa dirancang, memecut laju ke Kluang, awalnya kejutan buat Muhammad dan Aman, tapi saying Muhammad pulang ke simpang renggam. Berborak di sebuah kedai berdekatan di Kluang bersama Aman, sambil membincangkan isu-isu yang berkaitan dan akhirnya merasa ke Kahang Barat. Aduhai, hujan membasahi bumi Kahang Barat. Bercanda di rumah Aman sambil ngeteh dan cucur pisang ditemani atok Aman yang Rock! Dan juga Si Kembar yang comel. Waduh, comei bangat sih! Siap bercanda, singgah sebentar di Masjid Kahang Barat untuk solat Asar, usai Asar meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur. Tamat satu destinasi.


Kuala Lumpur – Manjung – Lumut – Pasir Panjang – Manjung -  Kuala Lumpur

Destinasi terkahir. Jangan difikir bila, tapi inilah dia yang berlaku. Tidak diracang namun boleh dikatakan kebetulan. Singgah sebentar di sebuah Hopsital di tengah Bandar sebelum bertolak ke Manjung. Perjalan yang memakan masa lebih kurang 3 Jam 30 Minit ini hanya bertemankan suara-suara yang berbual dan memberi sedikit motivasi. Tiba di Manjung lebih kurang jam 2.00 pagi. Berehat sebentar bersama kit-kat dan ZZzzZZ.. Selepas 9 tahun, Lumut banyak perubahan. Dapat merasa bergambar di Marina Island. Membeli sedikit buah tangan untuk dibawa balik ke Kuala Lumupur dan bersua muka dengan APAI! Dulu Salmiah Gamat balik Lumut apa dah jadi? 3 PAX je tinggal? 3 lagi tinggal dekat Jakarta ke? (Apai!! Sorry! Just Joke!). Berbual kosong dengan Apai and gelak-gelak, ada silingan membahan Wan! Wan!! Sorry, gurau je ye! Peluk ala-ala teddy bear sekejap depan Mall tu and then balik ke rumah bersiap untuk pulang ke Kuala Lumpur. Tiba di Kuala Lumpur tepat jam 11.00 malam. 


Kuala Lumpur – Vista Bukit Jalil – Kluang – Taman Universiti, Skudai -  Singapore – Johor – Tg. Piai, Pontian - Kluang – Kuala Lumpur

Destinasi ukhwah seterusnya, meneroka bumi Singapura! Gereksehh~ Dari Kuala Lumpur bertolak lebih kurang dalam 2.30 petang sebab pagi sudah bercanda di sekolah. Waduh, soal jodoh udah ditanya sih~ Kapan mahu menikah? Say No No ! Still young dan ada cita-cita yang perlu dikejar. Lebih kurang 2.30 sudah berada di Vista Bukit Jalil, dengan senyuman seperti anak-anak kecil, berjalan dengan pantas terus masuk ke mobil Shazwan! Syamsul lah siapa lagi. Yeahhhaaa ~ Singapura aku datang. Perjalanan yang memakan masa lebih kurang 2 Jam 30 Minit itu hanya ditemani senyum dan tawa. Tiba di tol Ayer Hitam, hanya memakan masa 15 – 20 minit untuk ke Kahang Barat. Merehatkan badan seketika di Kahang Barat sambil menikmati minum petang, ayuh~ kita bergerak ke rumah Muhammad. Hmmm~ Mak Tok, Mak, Ayah and Adik-adik Mad, sangat ramah dan mesra sama seperti keluarga yang lain. Sabar! Makan malam dulu, barulah ke Simpang Renggam rumah nenek Mad sebelah maknya~ Amboi jemah, Setandan pisang ke hulur ke hilir~ Memasuki Highway lebih kurang jam 9.00 malam hingga 10.00 malam perjalanan hanya memakan masa 1 jam untuk ke Taman Universiti, Skudai. Bukan singgah sahur tetapi tumpang bermalam di rumah Mak Cik Aman. Senda, gurau, tawa, aksi Dracula semuanya ada sehinggalah terlena di subuh hari. Mempersiapkan diri meneroka Universal Studio Singapore~ Jemah, Kiah Propa, Senah, Timah dan Jenab sibuk berjimba di USS. Masuk lebih kurang 11.00 pagi sehinggalah dihalau keluar jam 7.30 malam. Haha.. Makan malam di Danga Bay dan kemudian pulang ke tempat berteduh, LUNYAI! Kepenatan semuanya. Tidurlah anak-anak sudah mahu pulang ke Kluang dan Kuala Lumpur. Semalam kita mencipta satu kenangan yang abadi dan kekal selamanya. Jika dulu CFC( Sol, Aizul, Aman, Wan, Mad & Saya) menjadi lambang ukhwah kita, kini Tanjung Piai adalah destinasi ukhwah yang berkekalan di minda. Mungkin belum lengkap 10 semuanya, namun satu hari nanti siapa sangka, 10 ini menggegar dunia. Tanjung Piai kenangan abadi selamanya. Mentari mula melabuhkan tirainya, kami sudah tiba di Kluang, sisa-sisa terakhir percutian. Arahnya, ke Kahang Barat menunaikan yang wajib, seterusnya ke rumah Aman, titisan air mata seperti berpisah untuk selamanya. Dalam keadaan malam yang diterangi bulan, titisan air mata itu bagaikan tidak mahu berhenti, diusik oleh penumpang WLB yang membuatkan tagisan bercampur dengan tawa. Tiba di rumah Mad, inilah satu-satunya saat yang sangat memori. Kali terakhir memeluk Mad sebelum pulang ke Jakarta, walaupun sudah mencari tempat yang begitu strategic, masih ada yang perasan. Pulanglah kami bertiga ke Kuala Lumpur. Alhamdulilah, syukur Allah memberi rezeki untuk bercuti bersama-sama. 


Kuala Lumpur – Terminal Bersepadu Bandar Tasik Selatan – Kuantan – UMP – Kuala Lumpur

Seharian membeli belah di Pavilion, berpisah seketika di BTS, menghantar Mad menaiki KTM ke Shah Alam. Bermula satu kisah, apabila hujung minggu terisi lagi. Kepulangan dinanti! Aman, pulang ke Kluang dan kami bertiga bertolak ke Kuantan. Menuju destinasi anak muda, demi mencapai cita-cita sebagai peguam yang berkaliber, Shaheerah mengheret bagasi dengan penuh ketabahan pulang ke kampus. Selesai menguruskan Shaheerah, Saya and Shazwan berhenti solat di Masjid yang berdekatan. Orang kata, menikmati jalan malam sangat menyeronokkan, alahai Karak! Singgah sebentar di UMP!! Wow! Am, dah potong rambutlah~ Serius borak-borak, ronda kuantan sebentar dan hantar Am balik Kampus dan kami meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur. Tiada apa yang menarik selain rahsia kami berempat.


"Apabila pulang ke tempat asal, makalah sunyilah hujung minggu. Hanya bertemankan the ladiess dan lappy yang menerima luahan rasa"
 

No comments:

Post a Comment