Thursday 17 May 2012

Cerita 16 Mei -

" Setiap saat, setiap waktu, setiap jam yang berdetik, langkah di persada ini dihiasi dengan pelbagai kenangan. 16 Mei 2012, hampir 7 tahun telah menamatkan zaman persekolahan. Kalau dahulu, sentiasa ada present yang diletak di atas meja guru. Kadang-kadang malu, letak terus tinggalkan atas meja cikgu tu. "

16 Mei 2001 - Hampir 5 bulan meninggalkan, SK Wangsa Maju dan SRA As'saadah. Tak berapa nak ingat, pada tahun 2001 tu, sambutan hari gurunya bila. Tetapi, apa yang aku ingat, itu kali pertama aku menyambut Hari Guru di sekolah menengah. Pada tahun tu, aku masih lagi kecil dan aku juga seorang junior, fresh gila dekat sekolah tu. Macam-macam ada pada tahun tu. Persembahan tarian, nyanyian lagu Hari Guru. Its first time, so teramatlah teruja tengok cikgu-cikgu menyanyi. Seakan-akan berada pentas AF melihat guru-guru menyanyi. Anugerah guru dan macam-macam. Tidak banyak yang dapat diingati untuk tahun tersebut. Semestinya, menjadi satu tradisi hari guru, pelajar lelaki akan lawan bola sepak dengan guru lekaki. Bagi pelajar perempuan main bola jaring berlawan dengan guru perempuan. Satu kenangan yang cukup menyeronokkan. Sehingga kini, ada seorang guru yang cukup diingati. Sewaktu perlantikan sebagai Pengawas Pusat Sumber, dia membetulkan tali leher dan baju supaya aku nampak lebih kemas.  Itu kenangan yang tidak mungkin dilupakan.
16 Mei 2002 - Setahun selepas menjejakkan kaki ke alam sekolah menengah. Namun, aku masih lagi seorang pelajar menengah rendah. Pada tahun ini, tidak banyak perkara yang aku ingati. Seperti biasa, persembahan pelajar, persembahan guru untuk memeriahkan majlis. Meriah sebenarnya menyambut hari guru ni. Pada masa itu, kita dapat melihat seorang guru yang garang menjadi seorang yang penyayang dan tidak tegas. Mereka tersenyum sentiasa melihat telatah anak-anak didiknya. Berkumpul beramai-ramai dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5. Semua guru beraya dengan pilihan warna baju yang dicadangkan oleh Pengawas sekolah. Impian pada tahun itu, semoga pengawas dan pengawas pusat sumber boleh bergabung tenaga menjayakan hari guru yang gilang gemilang. Sehabisnya, semua itu menjadi kenangan yang cukup indah. Meneruskan kehidupan dengan liku-liku yang datang dan mendekati kita. Rotan yang singgah bukan kerana sahaja, tetapi memberi peringatan supaya kita mampu berubah dan menjadi insan yang berguna.


16 Mei 2003 - Tahun berikutnya aku sudah berada di sebelah pagi. Masih lagi bergelar pelajar menengah rendah, tapi sudah berada di sesi pagi. Pada tahun itu hanya menjadi pelajar lain yang memeriahkan majlis dengan pelbagai yang telah diatur oleh pengawas sekolah. Pada tahun itu, aku menyertai Ahli Majlis Tertinggi Pengawas Pusat Sumber, memberi hadiah kepada guru-guru pusat sumber. Tak berapa nak ingat pada siapa aku berikan hadiah. Tapi disitulah bermula aku memberanikan diri menonjolkan diri di khalayak ramai. Aku seorang yang gugup dan cepat takut. Pada tahun tersebut, ada anugerah guru, 1st time ada anugerah guru. Kreatif juga yang organised hari guru tahun tu. Sangat-sangat seronok, bila tengok cikgu-cikgu terima anugerah. Anugerah guru tu, dah macam anugerah berprestij pulak, dah macam ABPBH! Haha.. Pelajar bertepuk tangan, ada yang bersiul ada yang bersorak sebab guru yang mereka minat menang. Anugerah gutu paling smart @ handsome, guru paling ceria, guru paling penyayang dan banyak lagi. Meriah sangat, dengan pelbagai persembahan. Dikir barat memang menjadi salah satu persembahan yang gamat. Macam-macam lagi persembahan yang ada. Kemeriahan itu sangat terasa, kadang-kadang terfikir bilalah nak ada pertandingan pantun antara guru-guru. Betapa seronok hari guru tahun tu. Macam 1st time masuk sekolah, sedangkan 1st time masuk sekolah pagi. Tahun tu jugak menempuh PMR. Tak cemerlang seperti pelajar lain. Masa sekolah belajar main-main, cikgu cakap dekat depan, kita dok bercakap dekat belakang. 
16 Mei 2004 - Pada tahun ni, dah jadi senior kepada adik-adik. Tahun yang cukup mencabar dan bertemu rakan-rakan baru di dalam kelas baru. The lazer teacher in the class! Puan NorAzleen. The best, creative and like mother. Dia sungguh lazer ok! Kalah Ogy Ahmad Daud. Sekali dia bagi, sungguh berdesing, tapi dialah the best. Marah dia menjadikan kita manusia yang berjaya di masa akan datang. Alhamdulilah, lihat pada kejayaan yang dikecapi sekarang disebabkan seorang yang bernama @ digelar guru. Pada tahun ini, bila sudah jadi senior kami cuba merancang sesuatu, tapi xdalah super senior ada yang super senior. So, tahun ni sangat best, sebab pengawas dan pengawas pusat sumber bergabung, membanting tulang untuk menjayakan Hari Guru. Pelbagai yang dirancang. Pada tahun ni, saya bersama-sama sahabat yang lain melatih our junior menari. Penuh dengan dramatik, kami ditentang kerana ada perempuan dalam kumpulan tarian. Pelbagai rasa menusuk, dimarah di kawasan pelajar-pelajar lain lalu lalang dan rasa macam dunia gelap gelita masa tu. Kalau budak lelaki lain mungkin dia akan tarik muka masam dan cuba melawan, namun aku hanya mampu tertunduk. Sudah tu, dipanggil oleh ustazah-ustazah, mereka cuba memberi nasihat dan cara damai yang cukup halus. Namun, biasalah darah anak muda dan remaja, membrontak untuk melakukan. Kami teruskan dengan apa yang kami ingin lakukan. Sejurus itu, terimalah impaknya. Redha sahaja apa yang berlaku. Itu adalah kenangan yang tidak pernah dilupakan. Tahun 2004 semuanya berakhir dengan kesedihan dan juga kegembiraan. Setiap patah perkataan dari guru itu, semuanya menjadi satu pegangan hidup sampai bila-bila. Walau dimarah macam mana keadaan pun mereka tetap guru yang memberi ilmu dan juga didikan. Usahlah membenci tetapi menyayangi mereka. 
  16 Mei 2005 - Apalah yang diharap pada tahun ini. SPM menjelma dengan sekelip mata. Bagaikan tidak percaya sudah bergelar SUPERBURB SENIOR. Pada tahun 2005 ini menjalankan tugas seperti biasa, mengendalikan mesyuarat ahli majlis tertinggi pengawas pusat sumber dan juga mengendalikan pengawas-pengawas baru. Pada tahun ini juga kelainan dari jawatankuasa kami untuk mengendalikan kawad kaki. Sungguhlah rasa seperti sesuatu yang agk menjengkelkan, tapi kami berjaya melakukan. Selalunya, kotinjen membawa bungga mangga tapi kami ubah kepada konsep bunga telur. Itu pada awal tahunnya. SPM semakin hampir. Pertengahan tahun, seperti biasa, habis exam pertengahan tahun adalah menjadi tradisi menyambut hari guru sebelum cuti sekolah bermula. Last year sambut hari guru. Bagaikan tidak percaya, tahun akhir di SMK ZON R1. Tahun 2005? tiada gabungan kerja dan saling membantu antara satu sama lain. Walaupun ketua pengawas pada tahun itu quite closed with me, kami tidak mampu berkolobrasi. So, decide kami dari ada aktivitas kami sendiri. Pada tahun tu, aku seorang ketua jadi, arahan dipatuhi! Zaman memerintah katakan dan pada tahun yang sama sambutan hari guru tanpa Pn Hjh Azizah. Pada awal tahun dia telah ditukarkan ke SMK Tinggi Setapak. So, bermulalah agenda di pagi yang cukup mulia, indah dan berilmu. Pelajar berbaris menyanyikan lagu Negaraku, lagu sekolah dan lagu [xingat dah skrg nyanyi lagu Wilayah]. Seperti tahun-tahun yang terdahulu, guru-guru akan memakai baju yang sedondon dan bersama-sama membaca ikrar dan nyayian Kami Guru Malaysia. Ucapan hari guru dan ucapan dari kemeterian juga ada, tapi bukan orang kementerian yang datang, cikgu yang bacakan. Hehe... Apa yang kami lakukan pada tahun itu adalah sama seperti tahun lalu, memberi hadiah kepada guru-guru. Bermulalah persembahan pelajar, pelbagai acara yang dilakukan. Show time! Hahaha.. Kumpulan nyanyi bersepah dari Lembaga Pengawas Pusat Sumber! Awesome! Berkot hitam dan bertie merah.. Lagu tahun tu,  kalau xsilap lagu Miraie yang digubah lirik ke dalam bahasa melayu oleh seseorang yang agak kreatif. Mereka serba boleh menyanyi di atas pentas dengan penuh megahnya. Walaupun tidak kenal erti pitching, note, key rendah dan tinggi,mereka tetap menyanyi. Ada satu adengan yang agak spontan apabila pengetua bangun dan lap peluh Amar Ishak. Betul-betul terkejut dan seronoknya, ramai yang bersorak. Tindakan spontan Pengetua buat semua macam teruja, yang tgh menyanyi macam nak ketawa dan aku yang conduct persembahan macam nk terburai tengok Amar, merah padam muka dia.. Haha.. Persembahan yang berjaya..Gembira sungguh mereka, yelah usaha selama berminggu-minggu akhirnya berjaya jugak.. Hehe.. Tahun terakhir menyambut hari guru bagaikan tidak percaya. Namun pengakhirannya bukan di sini. 
Pada tahun yang sama merupakan tahun terkahir aku berada di SMK ZON R1, kesemua kenangan dan apa sahaja perkara yang berada di situ tidak pernah akan dilupakan dan tidak sesekali aku buangnya. Dari situlah aku bermula dan dari situlah datangnya azam. Mengapa anak muda sekarang menjadikan guru sebagai musuh dan kenapa harus ingkar dan juga tidak ada rasa hormat pada guru-guru. Setiap kali kita melawan atau membantah hilanglah pahala ilmu bagi kita. Sedarlah, dunia kita hanya sementara... Tahukah, bahawa walaupun sudah meninggalkan sekolah hanpir 7 tahun, sekolah tetap dihati. Mengapa saya suka ke sekolah walaupun saya bukan lagi pelajar sekolah, saya rasa tenang, saya rasa gembira, saya rasa sungguh aman dan damai walaupun dalam haruk pikuk pelajar di kantin sekolah, di tapak perhimpunan. Pantang saya apabila orang masuk perpustakaan dengan mulut tidak reti diam. Diam ya pelajar semua bila ke perpustakaan. Haha..


Kerana gurulah aku berjaya, dan kerana guru aku mampu melangkah ke universiti. Didikan meraka cukup bermakna dan memberi kita inspirasi di masa hadapan. Selepas ibu dan bapa gurulah yang semestinya kita hormati. Sedarlah, sebenci mana kita terhadap mereka layan sahaja seperti biasa. Usah sematkan kebencian kepada guru-guru kerana tidak memberi apa-apa kesan kepada mereka. Sedarlah, bila anda melangkah keluar dari sekolah akan ada satu naluri yang mengatakan Aku Sudah Cukup Dewasa tetapi tidak sebenarnya. Akan ada ranjau yang lebih mencabar dan masa itu anda akan rasa, SEKOLAH jugak yang seronok! 16 mei 2006 and 2007 still join hari guru. Tahun 2007 last aku buat kumpulan nyanyi bersepah, masa tu ada tentangan hebat tapi aku ignore dan teruskan apa yang telah dilakukan. Tahun tu, dengan blazer hitam, beriben merah dan bertopeng ala-ala The Phantom The Opera! Lagu tema, Wajah Rahsia Hati vs Kau Ilhamku! Naaa~ The best performance everlah! Nak mula masuk pentas dengan tema lagu the phantom the opera dan petikan guitar, bermulalah lagu wajah rahsia hati yang pernah dipopularkan oleh Ogy Ahmad Daud dan seterusnya Kau Ilham Ku oleh ManBai! Semasa nyanyian lagu Kau Ilhamku, semua pengawas pusat sumber masuk bagi hadiah pada guru-guru. Sangat best that year! Last year join junior! Pada tahun yang sama, diterima masuk ke sebuah institut pengajian tinggi swasta untuk melanjutkan pelajaran ke dalam bidang perpustakaan. Kini sudah bekerja hampir 2 tahun 2 bulan dan saya juga sedang menuntut di sebuah universiti tempatan dalam bidang Bachelor of Information Management (Hons.) Information and Library Management. Kadang-kadang rasa macam tidak percaya, student yang tidak rajin dan juga tidak berapa pandai boleh bergelut untuk mendapatkan segulung ijazah. Lihat betapa besar peranan guru. Mereka adalah semangat kedua selepas keluarga.
             "Selamat Hari Guru buat guru-guru di SK Wangsa Maju, SMK ZON R1, Universiti Selangor dan Universiti Teknologi MARA [Kampus Puncak Perdana]. Jasamu ku kenang sehingga ke akhir hayat"

No comments:

Post a Comment